Na de inschrijving voor het evenement Zwem Voor ALS is het van belang dat je je goed gaat voorbereiden om zoveel mogelijk baantjes te zwemmenJe vraagt jezelf vast af van hoe doe ik ditVolgens ons is het van belang om in je voorbereiding rekening te houden met de volgende punten bij Zwem Voor ALS:  

Realistische doelen stellen 

Wanneer je jezelf doelen stelt die niet haalbaar zijn daar kan je een slecht gevoel van krijgen. Het niet behalen van een doel kan invloed hebben op de toekomst wanneer je weer een nieuw doel hebt.  

Mensen kicken op succes, door het stellen van een realistischer doel wat je behaald krijg je succeservaring. Wanneer mensen iets goed doen en deze succeservaring beleven maakt het lichaam een stofje aan genaamd Dopamine. Dit stofje hoort bij het beloningssysteem van de hersenen.  Dopamine zorgt ervoor dat we ons beloond voelen. 

Stel je jezelf doelen dan heb je iets om naar toe te werken. Probeer het specifiek te maken. Voor het evenement Zwem Voor ALS, een zo ver mogelijke afstand afleggen door zoveel mogelijk baantjes te zwemmen in het zwembad is niet specifiek. Stel je stelt jezelf het doel ”Ik wil 30 baantjes zwemmen in een uur tijd”, je behaalt dit binnen drie kwartier dan heb je die succeservaring, dan wil je doorgaan, alles boven die 30 baantjes zwemmen is mooi meegenomen, dit kan vervolgens weer leiden tot meer geld ophalen in de strijd tegen ALS.

Algemene voorbereiding 

Bij deelname aan een evenement als zoveel mogelijk baantjes zwemmen geeft het je rust om bijtijds je tas al in te pakken, alles klaar leggen een dag van tevoren. Zo kan je de volgende dag rustig de tijd nemen, wetende dat je alles hebt ingepakt en dat je niks vergeet in de aanloop naar Zwem Voor ALS.  

Op de wedstrijddag zorg dat je op tijd aanwezig bent in het zwembad. Dit zorgt voor meer rust en tegelijkertijd minder stress dan wanneer je net op tijd komt en gehaast moet opwarmen e.d. Dus neem voldoende tijd voor je warming up en stretchoefeningen zodat je goed voorbereidt aan de start staat. 

Het is van belang dat je voor een wedstrijd voldoende hebt getraind. Wanneer je een bepaalde afstand wilt gaan afleggen moet je hier ook op trainen, het is onverstandig om uit het niets een hoge afstand af te leggen. Heel knap natuurlijk als je dat kan maar het is niet aan te raden. Je kan beter van tevoren flink trainen zodat je lichaam ook weet waar het aan toe is. Het tempo waarop je traint is van groot belangprobeer zoveel mogelijk te trainen op het tempo wat je ook in de wedstrijd wil zwemmen. Het is namelijk erg onwaarschijnlijk dat je een hoog tempo kan zwemmen zonder dat je dit tempo in de trainingen ook hebt gedaan. 

Voeding 

Om optimaal te presteren is het van belang dat er van tevoren al na wordt gedacht wat je gaat eten als voorbereiding op een wedstrijd. Je wilt je tijdens de wedstrijd niet druk maken over je voeding, dus plan van tevoren al in wat voor voeding je ook meeneemt voor tijdens te wedstrijd. 

Zorg ervoor dat je niet als je het zwembad betreedt dat je een dag voor de wedstrijd iets hebt gegeten wat je lichaam niet kent. Je weet niet van tevoren hoe je lichaam hierop reageert. Elke verandering kan negatief werken op het lichaam, dat wil je niet voor een wedstrijd. 

Het is dus beter om voedsel te eten wat goed werkt voor je lichaam. Dit kan zijn een simpel flesje water zodat je in de juiste vochtbalans blijft. Daarnaast wil je een goede voorbereiding hebben qua voeding op de wedstrijd! Dus ook voortijd is het van belang dat je een goed vochtgehalte hebt en een goede bloedsuikerspiegel zodat je goed kan presteren.  

Bij het herstel van een wedstrijd is voeding ook superbelangrijk. Je moet namelijk voldoende eiwitten binnenkrijgen voor een goed herstel van de spieren. 

Mentale wedstrijdvoorbereiding 

Wanneer je een wedstrijd in gaat is de mentale wedstrijdvoorbereiding een belangrijk element om de wedstrijd met vertrouwen in te gaan. Je moet om kunnen gaan met de druk, pijn waar je doorheen moet, eventuele vermoeidheid na verloop van tijd en weersomstandigheden die plotseling kunnen veranderen. 

De vragen die je jezelf moet stellen zijn: 

  • Wat doe je normaal gesproken om je voor te bereiden op een wedstrijd? 

  • Hoe houd je je zenuwen in bedwang? 

  • Waardoor blijf je gefocust? 

Om te kunnen presteren is er wel een doel nodig om naar toe te werken. Stel je jezelf geen doel dus je ziet het wel waar het schip strand dan presteer je waarschijnlijk niet optimaal. Met te veel of te weinig spanning krijg je juist het tegenovergestelde van wat je graag zou willen bereiken. 

Voor de meeste mensen is het prettig om structuur aan te brengen in de voorbereiding. Door structuur aan te brengen weet je waar je aan toe bent en kan je beter omgaan met de spanning. Een voorbeeld hiervan is om een momentje voor jezelf te pakken, een muziekje opzetten en je even terugtrekken. 

Wanneer je voor jezelf alvast je wedstrijd gaat visualiseren is de kans groter dat je je focus weet te behouden. Het is van belang dat je op zoveel mogelijk zaken bent voorbereid wat in een wedstrijd kan gebeuren. Voor een goede visualisatie kun je gebruik maken van je ademhaling, gedachtes, houding, slagen, wedstrijdopbouw, zintuigen. Hoe kan je daar in een wedstrijd gebruik van maken, beeld je zoveel mogelijk verschillende scenario’s voor en weet hoe je hierop kan inspelen. 

Belangrijk is te denken vanuit je krachten, waar ben ik goed in. Als dat je lukt dan zorg je voor vertrouwen in jezelf en heb je controle over je emoties. Door er positief in te staan kan dat je helpen om succesvol te zijn in het behalen van je doel.